Вашето име:


E-mail адрес на получателя:


ПРОКУРАТУРАТА ОБВИНИ проф. АСЕНА СТОИМЕНОВА


ИЗЯВЛЕНИЕ НА ПРОФ. АСЕНА СТОИМЕНОВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БЪЛГАРСКИЯ ФАРМАЦЕВТИЧЕН СЪЮЗ (БФС)

София, 10 април 2020 г.

 

Днес, 10 април 2020 г., получих обвинение от българската прокуратура по чл. 326, ал.1 от Наказателния Кодекс (НК), във връзка с мои интервюта за Българското национално радио и Българската национална телевизия по повод на лекарствоснабдяването в страната в условията на пандемията с COVID-19. В тези мои медийни изяви информирам българското общество за важни въпроси – презапасяването с лекарствени продукти, необходимостта от рецепта при отпускане на лекарства по лекарско предписание, необходимостта от гъвкавост на законодателството и вероятност от недостиг на определени лекарства. Също така апелирах за човечност в работата на контролните институции при запазване на капацитета им за контрол.

Още преди обявяването на извънредното положение, магистър-фармацевтите в България, които представлявам бяха подложени на масирани проверки от 5-6 институции едновременно, което затрудни, както работата им, така и обслужването на гражданите. Неколкократно в медийни изяви, както аз, така и мои колеги разказахме как първоначално протичаха проверките и в контраст на това, каква е практиката на европейските регулатори в този тежък за всички ни момент.

Безспорно, някои структури в тази държава могат да приложат възспиращи методи. Никога не съм подлагала това на съмнение. Напротив, като директор на Изпълнителната агенция по лекарствата в периода 2014-2018 г. имах възможност да “опитам”на свой собствен гръб похватите им, част от които бяха отразени в медиите. Въпреки заплахите, ръководството на Българския фармацевтичен съюз продължи да информира обществото по актуалните теми и да подкрепя българските фармацевти, които са сред медицинските специалисти на първа линия в борбата с COVID-19. И ще продължи да го прави...

Един кратък преглед на делата по чл. 326, ал.1, по който е обвинението, предявено към мен показва, че делата по този член са за оставени фалшиви сигнали за взривни устройства и неверни повиквания за помощ на телефон 112... Да се приравни даването на обективна информация относно възможни ситуации в лекарствоснабдяването, които са предотвратими и решими, поднесена по безспорно балансиран начин, основано на анализи, препоръки от Световната здравна организация, ЕК, Европейска агенция по лекарствата и др. източници към неверни повиквания или заблуждаващи знаци за помощ, злополука или тревога, означава грубо погазване на принципите залегнали в Закона за нормативните актове.

Престъплението по чл.326 ал.1 от НК, като такова против реда и общественото спокойствие очевидно охранява обществените отношения свързани с ненужно ангажиране на значителен обществен ресурс за предотвратяване и преодоляване на неблагоприятни изменения, възникнали в резултат на деянието. Какъв значителен обществен ресурс са ангажирали моите интервюта? И каква е обществената опасност? Напротив, аз информирам, като поставям на дискусия и възможните начини за справяне със ситуацията. Ако следваме “логиката” на обвинението, то за същото може да бъде обвинен и изпълнителният директор на Европейската агенция по лекарствата, на чиято интернет страница редовно се качва информация за недостига на лекарства в условията на пандемиято от COVID-19 и регулаторните подходи за преодоляването им. Както и представителите на Световната здравна организация, Изпълнителна ръководна група на ЕС за недостиг на лекарства, причинени от големи събития, ръководителите на болници и лекари от девет европейски страни, които заявиха в отворено писмо миналата седмица, че има запаси от някои лекарства само за две седмици, и призоваха за по-голямо европейско сътрудничество за решаване на проблема, както и десетки представители на институции у нас, в ЕС и САЩ, които коментират тази проблематика.

Категорично заявявам, че всяко едно послание, твърдение и предположение в медиийните ми изяви почива на 25-годишния ми опит във фармацевтичния сектор (придобит в призводството, търговията и маркетинга на лекарства, лекарствената безопасност и държавната администрация) и на публикувани анализи и информация и нямат характеристиките, които прокуратурата им приписва.

Независимо, че в момента в условията на извънредно положение са ограничени някои наши основни права, ние живеем в правова държава, където споровете са решават чрез справедлив съдебен процес, а държавата отговаря за незаконосъобразни актове и действия на нейните органи и длъжностни лица. Независимо, че не можем да се придвижваме и събираме свободно и ежедневието ни е променено драстично, все още можем да разсъждаваме и мислим критично. Очевидно е, че сме изправени не само пред пандемия от COVID-19, но и пред нещо много по-различно от борбата с вирус – криза, която не е здравна и с много по-дългосрочни последици. И как ще я назовем?

 


Сподели

Публикувана на 2020-05-08 12:58:52 | Прочетена: 4826 пъти